Toelichting product Inburgering
Product 670 Inburgering – lasten
De belangrijkste verklaring(en) voor het nadeel van € 1.322.000 op de lasten zijn:
- € 1.213.000 incidenteel nadeel opvang van Oekraïners. Ten tijde van het opstellen van de begroting 2023 was de omvang van de opvang van ontheemde Oekraïners nog niet duidelijk. In de begroting 2023 zijn deze kosten niet begroot en dit leidt tot een overschrijding in de jaarrekening ten opzichte van de begroting. Uitgangspunt van het Rijk is dat gemeenten volledig gecompenseerd worden voor de uitgaven voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Tegenover deze lasten staat ook een (hogere) bate op hetzelfde product.
- € 151.000 incidenteel nadeel op inburgeringsvoorzieningen. Gemeenten ontvangen een specifieke uitkering voor het aanbieden van inburgeringsvoorzieningen op basis van de Wet inburgering 2021. Dit betreft o.a. de inkoop van leerroutes, maatschappelijke begeleiding van asielstatushouders en het organiseren van trajecten rond de participatieverklaring. De lasten voor het uitvoeren van genoemde taken zijn niet geraamd in 2023. Tegenover deze lasten staat ook een bate op hetzelfde product, zodat deze budgetneutraal is in de jaarrekening 2023.
- € 45.000 nadeel op maatschappelijke begeleiding statushouders (€ 17.000) en de structurele uitvoering van de Wet inburgering 2021 (€ 28.000).
Product 670 Inburgering – baten
De belangrijkste verklaring(en) voor het voordeel van € 3.500.000 op de baten zijn:
- € 3.352.000 incidenteel voordeel opvang Oekraïners. Uitgangspunt van het Rijk is dat gemeenten volledig gecompenseerd worden voor de uitgaven voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Compensatie geschiedt op basis van normbedragen.
- € 151.000 incidenteel voordeel op inburgeringsvoorzieningen. Gemeenten ontvangen een specifieke uitkering voor het aanbieden van inburgeringsvoorzieningen.