Financieel resultaat
De uitvoering van de door de gemeenteraad vastgestelde begroting voor het jaar 2023 is afgesloten met een voordelig resultaat van € 10.017.000. De resultaten op het programmaniveau zien er als volgt uit. De mutaties met reserves zijn hierin verwerkt:
Bedragen x € 1.000 | Raming primitief | Raming na wijziging | Rekening | Saldo | V/N | |
2023 | 2023 | 2023 | ||||
1 | Politiek dichtbij | 5.280 | 5.280 | 4.636 | 644 | V |
---|---|---|---|---|---|---|
2 | Wonen en Leefbaarheid | 17.389 | 18.044 | 17.926 | 118 | V |
3 | Werken en Leren | 22.800 | 22.918 | 20.862 | 2.056 | V |
4 | Zorgen en Samenleven | 66.677 | 66.469 | 63.242 | 3.227 | V |
Resultaat programma's | 112.146 | 112.711 | 106.666 | 6.045 | V | |
5 | Algemene Dekkingsmiddelen | -112.146 | -112.711 | -116.683 | 3.972 | V |
Resultaat programma's | 0 | 0 | -10.017 | 10.017 | V |
Hieronder treft u een korte analyse op hoofdlijnen aan tussen de begroting na wijziging en het jaarrekeningresultaat. Uiteindelijk is het saldo van de jaarrekening 2023 op € 10.017.000 positief uitgekomen.
Dit positieve resultaat ontstaat door een aantal oorzaken. Een grote positieve afwijking is de algemene uitkering. Daarnaast zijn er behoorlijke voordelen in het sociaal domein (Jeugd, Wmo en participatie) ontstaan. Ook de opvang van Oekraïense vluchtelingen zorgt voor een groot voordeel. Tegenover deze voordelen staan nadelen op onder andere het minimabeleid vanwege de energietoeslag en de loonsom vanwege een nieuw afgesloten CAO in 2023 en het hoge ziekteverzuim. Deze nadelen worden deels gecompenseerd door middelen die ontvangen worden via de algemene uitkering.
In onderstaande tabel zijn alle afwijkingen (incidenteel en structureel) op een rij gezet.
Omschrijving (Bedragen * € 1.000) | Nadelig | Voordelig | Prog. | Product |
---|---|---|---|---|
Dotatie en vrijval voorziening wethouderspensioenen | 516 | 1 | 001 | |
Wachtgeldverplichtingen en re-integratietrajecten oud collegeleden | 140 | 1 | 001 | |
Extra uitgaven organiseren vervroegde tweede kamerverkiezingen | 107 | 1 | 003 | |
Saldo hogere legesinkomsten | 97 | 1 | 003 | |
Kapitaallasten wegen en openbare verlichting | 207 | 2 | 210 | |
Voordeel op wegenonderhoud vanwege slechte weer | 97 | 2 | 210 | |
Beheer en onderhoud Ijsselkade fase 2 en Kanonsdijk vanwege latere oplevering | 125 | 2 | 210 | |
Voordelig saldo parkeervoorzieningen en parkeerinkomsten | 336 | 2 | 211 | |
Exploitatievoordeel rijwielstalling station over de jaren 2015 t/m 2023 | 104 | 2 | 211 | |
Exploitatievergoeding Zutphen sportbedrijf | 365 | 2 | 310 | |
Hogere uitgaven energiekosten | 163 | 2 | 310 | |
Afwaardering veld 5 Noorderhaven | 372 | 2 | 310 | |
Hogere opbrengst erfpachtprijzen | 100 | 2 | 310 | |
Biodiversiteitsplan en speeltoestellen | 187 | 2 | 560 | |
Product afval, BTW en overhead resultaat product afval | 241 | 2 | 721 | |
Afrekeningomgevingsdienst Achterhoek | 99 | 2 | 723 | |
Voordeel op lasten energietransitie door gebruik landelijke subsidies | 188 | 2 | 725 | |
Omgevingsvisie | 93 | 2 | 810 | |
Lagere inkomsten door intrekken omgevingsvergunningen | 273 | 2 | 821 | |
Saldo product 320 economie exclusief loonsom | 125 | 3 | 320 | |
Saldo product 600 uitstroombevordering exclusief loonsom | 1.290 | 3 | 600 | |
Lagere detacheringsopbrengsten WSW medewerkers | 151 | 3 | 640 | |
Voordeel uitstroombevordering Gelrewerkt WSW | 928 | 3 | 640 | |
Hogere bijdrage vanuit de Wet tegemoetkomingen loondomein | 119 | 3 | 640 | |
Per saldo hogere bijdrage Zutphens Sport en Accomodatiebedrijf | 1.232 | 4 | 530 | |
Groot onderhoud sportvelden | 173 | 4 | 530 | |
Per saldo nadeel op minimabeleid door uitkering energietoeslag | 2.919 | 4 | 605 | |
Voordeel op reguliere budgetten armoedebeleid | 218 | 4 | 605 | |
Schuldhulpverlening en inventiseringsbudget | 128 | 4 | 608 | |
Lagere lasten voor bijstandsuitkeringen | 1.050 | 4 | 610 | |
Per saldo nadeel BBZ (Bijstandsuitkeringen Zelfstandigen) uitkeringen | 138 | 4 | 610 | |
Hogere BUIG uitkering | 411 | 4 | 610 | |
Afrekening specifieke uitkering Kinderopvangtoeslagaffaire | 104 | 4 | 610 | |
Wmo begeleiding, lagere uitgaven ZIN en PGB | 683 | 4 | 621 | |
Wmo huishoudelijke zorg, voordeel op huishoudelijke zorg | 501 | 4 | 622 | |
Wmo individuele hulpmiddelen | 120 | 4 | 623 | |
Wmo sociale basis | 156 | 4 | 624 | |
Jeugdzorg in natura | 1.103 | 4 | 630 | |
Preventie jeugd | 997 | 4 | 634 | |
Opvang van Oekraïners | 2.139 | 4 | 670 | |
Hogere afdracht GR Tribuut vanwege grote aantal WOZ bezwaren | 174 | 5 | 920 | |
Hogere opbrengsten OZB belasting | 143 | 5 | 920 | |
Hogere opbrengsten precario-, honden- en toeristenbelasting | 120 | 5 | 920 | |
Hogere Algemene uitkering | 6.978 | 5 | 921 | |
Implementatie Wet Open Overheid | 102 | 5 | 922 | |
Betaalde vennootschapsbelasting over de jaren 2020 t/m 2023 | 577 | 5 | 922 | |
Nadeel op diverse facilitaire kosten | 200 | 5 | 960 | |
Energiekosten Oude en nieuwe stadhuis en HDW | 134 | 5 | 960 | |
Diverse personele kosten zoals medische ondersteuning, vakliteratuur, selectie en werving en reiskosten | 274 | 5 | 960 | |
Voordeel op automatiseringsuitgaven | 118 | 5 | 960 | |
Nadeel op de loonsom gemeentebreed | 1.841 | |||
Saldo overige kleinere afwijkingen | 193 | |||
Totaal | 9.666 | 19.683 | ||
Af | -9.666 | |||
Saldo | Voordelig | 10.017 | ||
Het voor of nadelig saldo van de diverse onderdelen zijn weergegeven exclusief de loonsom. Het nadeel op de loonsom is in een aparte regel weergegeven. |
Bij de actualisatie van de tweede bestuursrapportage werd nog van een lager positief saldo uitgegaan. Hieronder wordt dit verklaard.
Verschil prognose raadsmemo actualisatie burap-2 en uiteindelijk resultaat | (Bedragen * € 1.000) | |||
---|---|---|---|---|
Uiteindelijk jaarrekeningresultaat 2023 | 10.017 | |||
Geprognosticeerd jaarrekeningsaldo 2023 actualisatie burap-2 | 11.896 | |||
Verschil prognose actualisatie burap-2 en uiteindelijk resultaat | -1.879 |
Een verklaring voor het verschil van € 1.879.000 tussen de actualisatie van de tweede bestuursrapportage en het jaarrekeningresultaat over 2023 kan worden gevonden in onderstaande afwijkingen ten opzichte van de actualisatie van de tweede bestuursrapportage.
Analyse t.o.v. de actualisatie van tweede bestuursrapportage | ||||
---|---|---|---|---|
Omschrijving (Bedragen * € 1.000) | Nadelig | Voordelig | Prog. | product |
Kapitaallasten wegen en openbare verlichting | 102 | 2 | 210 | |
Voordelig saldo parkeervoorzieningen, parkeerinkomsten en fietsenstalling station | 120 | 2 | 211 | |
Exploitatievergoeding Zutphen sportbedrijf | 365 | 2 | 310 | |
Hogere uitgaven energiekosten | 163 | 2 | 310 | |
Biodiversiteitsplan en speeltoestellen | 112 | 2 | 560 | |
Product afval, BTW en overheadresultaat product afval | 241 | 2 | 721 | |
Voordeel op lasten energietransitie door gebruik landelijke subsidies | 188 | 2 | 725 | |
Lagere inkomsten omgeingsvergunningen | 100 | 2 | 821 | |
Saldo product 320 Economie exclusief loonsom | 125 | 3 | 320 | |
Lagere detacheringsopbrengsten WSW medewerkers | 151 | 3 | 640 | |
Hogere bijdrage vanuit de Wet tegemoetkomingen loondomein | 119 | 3 | 640 | |
Groot onderhoud sportvelden | 173 | 4 | 530 | |
Per saldo groter nadeel afdracht Zutphens Sport en Accomodatiebedrijf | 247 | 4 | 530 | |
Nadeel op minimabeleid door uitkering energietoeslag | 445 | 4 | 605 | |
Lagere lasten voor bijstandsuitkeringen | 109 | 4 | 610 | |
Wmo individuele hulpmiddelen | 120 | 4 | 623 | |
Wmo sociale basis | 199 | 4 | 624 | |
Wmo vervoer | 121 | 4 | 625 | |
Jeugd algemeen | 121 | 4 | 632 | |
Preventie jeugd | 128 | 4 | 634 | |
Opvang van Oekraïners | 2.139 | 4 | 670 | |
Hogere opbrengsten OZB, precario-, honden- en toeristenbelasting | 178 | 5 | 920 | |
Lager voordeel algemene uitkering | 2.321 | 5 | 921 | |
Lager voordeel op de kostenplaats kapitaallasten | 213 | 5 | 922 | |
Energiekosten Oude en nieuwe stadhuis en HDW | 134 | 5 | 960 | |
Hoger nadeel saldo loonsom | 1.141 | |||
Saldo overige afwijkingen | -66 | |||
Totaal | 5.694 | 3.815 | ||
Af | -5.694 | |||
Saldo afwijkingen t.o.v. actualisatie burap 2 | Nadelig | -1.879 |
Het positieve jaarrekeningresultaat heeft ook tot gevolg dat de algemene reserve stijgt. In onderstaande tabel wordt dit weergegeven.
Bij onderstaande tabel moet nog wel worden opgemerkt dat de raad wordt voorgesteld bij de behandeling van de jaarstukken 2023 een deel van het positieve jaarrekeningresultaat 2023 anders te besteden dan het toe te voegen aan de algemene reserve. Dat betekent dat de algemene reserve een lagere stand dan hieronder weergegeven kan krijgen.
Ontwikkeling algemene reserve (Bedragen * € 1.000) | Jaarrekening 2023 | |
---|---|---|
Beginstand algemene reserve | 13.256 | |
Toevoegingen aan de algemene reserve in 2023 | 17.680 | |
Onttrekkingen aan de algemene reserve in 2023 | -8.241 | |
Eindstand algemene reserve exclusief resultaat 2023 | 22.695 | |
Jaarrekeningresultaat 2023 | 10.017 | |
Eindstand algemene reserve inclusief resultaat 2023 | 32.712 |
Het gepresenteerde saldo van € 10.017.000 is beïnvloed door incidentele baten en lasten.
Per saldo kent 2023 een incidenteel voordeel van € 4.057.000. In dit incidentele resultaat zitten incidentele delen van het grote voordeel op de algemene uitkering zoals de energietoeslag en diverse decentralisatie uitkeringen verwerkt.
Rekeninghoudend met dit incidentele voordeel komt het structurele resultaat uit op € 5.960.000 voordelig. Ook in dit structurele voordeel speelt de algemene uitkering een grote rol. Vanwege een hogere uitkeringsbasis hebben we gedurende het jaar € 3.3 miljoen extra ontvangen. Dit maakt deel uit van het structurele resultaat.
Daarmee rekening houdend blijft er zo'n 2.7 miljoen structureel resultaat over. De algemene uitkering is een structurele begrotingspost die per jaar grote verschillen in het ontvangen bedrag kan vertonen. Bij het opstellen van de meerjarenbegroting 2025-2028 wordt beoordeeld in hoeverre dit structurele resultaat ook verwerkt wordt in de begroting 2025-2028.
Incidentele effecten Jaarrekening 2023 | (Bedragen * € 1.000) | |
---|---|---|
Jaarrekeningresultaat 2023 | 10.017 | |
Incidentele effecten Jaarrekening 2023 | 4.057 | |
Structurele effecten jaarrekening 2023 | 5.960 |