Programma 2: Wonen en leefbaarheid

Doelstellingen en inzet 2023

Mobiliteit

Doelstellingen 2023

  • Het centrumgebied van Zutphen is duurzaam, aantrekkelijk en goed bereikbaar. Ons  parkeerbeleid, de verkeerscirculatie, de bevoorrading en ruimte voor fietsers en voetgangers passen we hierop aan.
  • Zutphen is goed bereikbaar met de fiets, het openbaar vervoer en de auto. Binnen de stad verplaats je je gemakkelijk te voet of met de fiets.
  • Verkeersveiligheid, bereikbaarheid en minder CO2 uitstoot zijn het uitgangspunt voor verkeer en mobiliteit in de in 2023 op te stellen omgevingsvisie.
  • Voor bedrijven, werkenden en lokaal verkeer is van belang dat de N314, N345, N346 en met name de N348 goed blijven doorstromen.
  • We stimuleren MaaS (Mobility as a Service).
  • Waar dat kan werken we samen met andere overheden (regio, provincie, rijk) bijvoorbeeld bij de fietsroute F348, stimuleren van vervoer over water, en zero-emissie binnensteden.
  • We faciliteren bedrijfsmatige mobiliteit via spoor en water .

Resultaten 2023

  • In het voorjaar van 2023 is opdracht verstrekt aan de fa. Goudappel voor het opstellen van een nieuw Verkeercirculatieplan (VCP). Inmiddels is de fase van data verzamelen afgerond. In 2024 wordt het nieuwe VCP verder uitgewerkt.
  • In het voorjaar van 2023 is opdracht verstrekt aan de fa. Goudappel voor het opstellen van een nieuwe Parkeernota. Inmiddels is de fase van data verzamelen afgerond. Eind 2024 wordt de nieuwe parkeernota uitgewerkt.
  • In 2024 combineren we het mobiliteitsplan binnenstad met het Programma Binnenstad.
  • Middelen voor de kruising Gerard Doustraat/van Heemstrastraat/Jan Vermeerstraat zijn vrijgegeven en de eerste bewonersavond is gehouden.
  • Voor de Kruising Stationsplein – Nieuwstad is een schetsontwerp gemaakt. Verder zijn er twee bewonersavonden georganiseerd over de nieuwe opzet van de kruising.
  • In 2023 is de overeenkomst Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO’s) met ProRail getekend, hierin is overeengekomen dat de gemeente Zutphen mee wil werken aan het opheffen of beveiligen van de NABO’s in de gemeente Zutphen.
  • In samenwerking met het waterschap en de provincie is een verkeerskundig onderzoek gestart naar de verbetering van de verkeersafwikkeling voor de weg en vakantiepark Bronsbergen.
  • Provincie en gemeente Zutphen besloten samen dat de snelheid op de N348 tussen Eefde en Gorssel 60 km/u is. Dit besluit is genomen met het oog op de algehele bereikbaarheid van Zutphen. Het effect op de bereikbaarheid van de maatregelen op N345/N348 Brummen en Epse-A1 is ook meegenomen.
  • In 2023 hebben diverse gemeenten en de provincie het tracé van FN348 (snelfietsverbinding) vastgesteld. De provincie is nu bezig met het uitvoeren van de maatregelen.
  • In 2023 hebben we ons doel voor laadpalen bereikt: we hebben nu 130 laadpalen, wat gelijk is aan 260 aansluitingen. Deze laadpalen zijn geplaatst zowel proactief als op aanvraag. Ook zijn we begonnen met het uitbreiden van laadpalen op basis van het verbruik. Soms is het niet mogelijk om een laadpaal te plaatsen vanwege netcongestie. In dat geval moet er eerst netuitbreiding plaatsvinden.
  • In 2023 zijn potentiële plekken voor snellaadlocaties gekozen. Dit omvat locaties in de openbare ruimte en op privéterrein. De provincie heeft besloten geen collectieve aanbesteding voor snellaadpalen te starten, gezien de onzekerheid over netcongestie. Nieuwe aansluitingen op het middenspanningsnet zijn op korte termijn niet mogelijk. We blijven de provincie om advies vragen.
Deze pagina is gebouwd op 06/06/2024 12:02:56 met de export van 06/03/2024 15:53:51