Programma 3: Werken en leren

Doelstellingen en inzet 2023

Kinderopvang en lokaal onderwijsbeleid

Doelstellingen 2023

  • Elk kind kan naar een voorschoolse voorziening, dit bevordert de algemene ontwikkeling en kansengelijkheid van kinderen.
  • We werken aan afspraken met en tussen partners over het brede aanbod aan vroeg- en voorschoolse educatie.
  • We voorkomen taalachterstanden en bestrijden laaggeletterdheid.
  • We ontwikkelen en stimuleren nieuwe initiatieven, zoals de Techniekfabriek en Walhallab.
  • We streven naar een daling van het aantal voortijdig schoolverlaters en jeugdwerkloosheid.

Resultaten 2023

  • In 2023 hebben we vooral geïnvesteerd in het netwerk van professionals in voor- en vroegschoolse educatie (VVE), met gemaakte proces- en werkafspraken.
  • Een zomerschool voor peuters met (dreigende) taalachterstand vond gedurende twee weken plaats tijdens de zomervakantie, om hun taalontwikkeling te bevorderen. Deze zomerschool was succesvol en wordt voortgezet.
  • De Zutphense Aanpak Geletterdheid (ZAG) is binnen het sociaal domein opgepakt, waarbij interne en externe partners samenwerkten aan taal-, reken- en digitale vaardigheden voor zowel kinderen als volwassenen.
  • Er is meer toezicht en handhaving geweest op kinderopvang vanwege incidenten, met extra controle door toezichthouders van de GGD NOG. Een nieuwe, gedetailleerdere inspectiemethode bracht meer tekortkomingen aan het licht, wat resulteerde in meer handhaving.

Lokaal onderwijsbeleid

  • De Techniekfabriek bereidt het pand voor en werkt aan samenwerking met onderwijs en bedrijven. Momenteel hebben 14 bedrijven zich aangesloten. Kompaan biedt les op locatie aan.
  • We hebben intensief overleg gehad met het bestuur en de interim bestuurder van WalhallaB. Desondanks is het initiatief helaas geëindigd in een faillissement, dat voornamelijk voortkwam uit financiële verplichtingen in verband met een rijkssubsidie.

Leerplicht en doorstroompunt (RMC)

  • Ondanks personeelstekorten hebben we onze wettelijke taken voor leerplicht en het Doorstroompunt uitgevoerd. Vertrouwen en tweede kansen zijn essentieel om schoolverlaters terug te brengen naar school.
  • We werken samen met de Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs om het verzuimprotocol te updaten. Hierbij leggen we de focus op aanwezigheid op school als norm.
  • We streven naar een allesomvattende aanpak voor jongeren die de overgang naar volwassenheid maken. Daarom zijn we begonnen met een integrale visie en een ontwikkelagenda.
  • Het aantal leerlingen dat leerlingenvervoer gebruikt, is iets gestegen (220 in 2023-2024 tegenover 211 in 2022-2023). We zullen de vervoersbewegingen verder analyseren in aanloop naar een nieuwe verordening.
Deze pagina is gebouwd op 06/06/2024 12:02:56 met de export van 06/03/2024 15:53:51