Communicatie
Doelstellingen 2023
- E en optimale verbinding en contact met onze samenleving; we zien en horen wat er in onze
samenleving gebeurt: in de stad, het dorp en de wijken. - Door een aantal landelijke thema’s, zoals de toeslagenaffaire en niet nagekomen beloftes in Groningen, is het vertrouwen in de overheid afgenomen. We werken aan het herstel van dat vertrouwen.
- We organiseren onze crisiscommunicatie effectief, we geven proactief adviezen gebaseerd op onze kennis van wat er speelt in de samenleving.
- Onze communicatie is eenvoudig en in duidelijke taal, zowel via geschreven tekst als (bewegend) beeld. Wij communiceren begrijpelijk voor iedere inwoner.
Resultaten 2023
- We hebben de samenleving geïnformeerd over belangrijke onderwerpen en ons beleid via onze website, sociale media en gemeentenieuws.
- Er wordt bijgehouden wat er online wordt gezegd in de samenleving, dit is onderdeel van de beleidsanalyses.
- In 2023 kregen de volgende projecten/campagnes extra communicatieaandacht:
- Projecten gericht op de doorontwikkeling van onze organisatie, zoals het Koersdocument, Participatie, Omgaan met Elkaar en Visie op Dienstverlening.
- Participatietrajecten met inwoners over verschillende onderwerpen, zoals het Warmtenet Componistenbuurt, een openbaar toilet, Boompjeswal/Polsbroek, Leeuweriklaan en Paulus Potterstraat.
- Grote projecten/onderwerpen zoals de Omgevingswet, Energietransitie, Omgevingsvisie en de Tweede Kamerverkiezingen.
- Campagnes gericht op schuldhulp, armoedebestrijding en huiselijk geweld.
- Leer- en ontwikkelingsprogramma's, zoals Zutphen Academy, Kennis to Go en de introductie van nieuwe medewerkers.
- In 2023 is gestart met de uitvoering van ‘Interne Communicatie als een managementinstrument’ en is het interne project Helder Schrijven weer opgepakt. Met dit project leren we onze medewerkers om begrijpelijk Nederlands te schrijven (B1 niveau).
- Een aantal plannen is niet volledig gerealiseerd vanwege een tekort aan personeel. Dit betreft onder andere het gebruik van nieuwe media zoals podcasts, het herstellen van het vertrouwen van inwoners in de politiek, en het versterken van onze samenwerking met lokale en landelijke media.